Ciencia  PANAMÁ 28/09/2018

Violence in pre-columbian Panama exaggerated, new study shows

An oft-cited publication said a pre-Colombian archaeological site in Panama showed signs of extreme violence. A new review of the evidence strongly suggests that the interpretation was wrong

Buried alive. Butchered. Decapitated. Hacked. Mutilated. Killed. Archaeologist Samuel K. Lothrop did not obfuscate when describing what he thought had happened to the 220 bodies his expedition excavated from Panama’s Playa Venado site in 1951. The only problem is that Lothrop likely got it wrong. A new evaluation of the site’s remains by Smithsonian archaeologists revealed no signs of trauma at or near time of death. The burial site likely tells a more culturally nuanced story.

628 palabras
3 Imágenes
Ciencia  PANAMÁ 28/09/2018

Los reportes de violencia en la Panamá precolombina han sido exagerados

Una publicación, con frecuencia citada, menciona que un sitio arqueológico precolombino en Panamá mostraba signos de violencia extrema. Una nueva revisión de la evidencia sugiere fuertemente que la interpretación es incorrecta

Enterrados vivos. Masacrados. Decapitados. Despedazados. Mutilados. Asesinados. El arqueólogo Samuel K. Lothrop no se ofuscó al describir lo que pensó había sucedido a los 220 cuerpos que su expedición desenterró en el sitio de Playa Venado en Panamá en 1951. El único problema es que Lothrop probablemente se equivocó. Una nueva evaluación de los restos del sitio por parte de los arqueólogos del Smithsonian no reveló signos de trauma al momento de la muerte o cerca de esta. El sitio del entierro probablemente cuenta una historia más matizada culturalmente.

748 palabras
3 Imágenes
Ciencia  VERAGUAS 21/09/2018

New soft coral species discovered in Panama

'T. dalioi' is named for Ray Dalio, a supporter of marine exploration. Its name is intended to recognize Dalio's valuable contributions to marine research and public outreach

A study in the journal Bulletin of Marine Science describes a new, blood-red species of octocoral found in Panama. The species in the genus Thesea was discovered in the threatened low-light reef environment on Hannibal Bank, 60 kilometers off mainland Pacific Panama, by researchers at the Smithsonian Tropical Research Institute in Panama (STRI) and the Centro de Investigación en Ciencias del Mar y Limnología (CIMAR) at the University of Costa Rica.

402 palabras
Ciencia  VERAGUAS 21/09/2018

Descubren en Panamá una nueva especie de coral blando

Se ha encontrado en Hannibal Bank, una montaña submarina costera y un punto caliente de biodiversidad que ha sido explorado solo recientemente

Un estudio publicado en la revista ‘Bulletin of Marine Science’ ha descrito una nueva especie de octocoral de color rojo sangre en Panamá. La especie, perteneciente al género ‘Thesea’, fue descubierta en el entorno de arrecifes de escasa luz amenazados en Hannibal Bank, a 60 kilómetros del Pacífico continental de Panamá, por investigadores del Instituto Smithsonian de Investigaciones Tropicales (STRI) y el Centro de Investigación en Ciencias del Mar y Limnología (CIMAR) en la Universidad de Costa Rica.

472 palabras
Ciencia  PANAMÁ 19/09/2018

Could quality of care help address some captive amphibian diseases?

One of many challenges to endangered frog conservation is the diseases they develop in captivity. Understanding how to prevent them is key to successful husbandry practices

When you watch Kathleen Higgins care for her captive Andinobates geminisae populations, you know you have met a frog lover. This species of tiny orange frogs, discovered in Panama in 2014, is being bred in captivity at the Smithsonian’s Gamboa Amphibian Rescue and Conservation Center.

577 palabras
Ciencia  PANAMÁ 19/09/2018

¿Podría el tipo de cuidado ayudar a prevenir algunas enfermedades de los anfibios en cautiverio?

Uno de los desafíos para la conservación de ranas en peligro de extinción son las enfermedades que desarrollan en cautiverio. Entender cómo prevenirlas es clave para su cuidado

Cuando ves a Kathleen Higgins cuidar de su población cautiva de Andinobates geminisae, sabes que has conocido a una amante de las ranas. En 2014, se descubrió en Panamá esta especie de diminutas ranas anaranjadas. Ahora, el Centro de Rescate y Conservación de Anfibios de Panamá mantiene un grupo de ellas en cautiverio.

681 palabras
Ciencia  PANAMÁ 13/09/2018

Old species learn new tricks…very slowly

Aaron O’Dea and colleagues show that when the Caribbean was cut off from the Pacific by the rise of the Panama land bridge, evolutionarily old species took longer to expand into new habitats than evolutionarily younger species did

A quick look at the fossil record shows that no species lasts forever. On average, most species exist for around a million years, although some species persist for much longer. A new study published in Scientific Reports from paleontologists at the Smithsonian Tropical Research Institute in Panama shows that young species can take advantage of new opportunities more easily than older species: a hint that perhaps older species are bound to an established way of life.

531 palabras
Ciencia  PANAMÁ 13/09/2018

Las especies antiguas pueden aprender... pero muy lentamente

Cuando el Caribe se vio aislado del Pacífico por el aumento del puente terrestre de Panamá, las especies evolutivamente viejas tardaron más en expandirse a nuevos hábitats que las especies evolutivamente más jóvenes

Una mirada rápida al registro fósil muestra que ninguna especie dura para siempre. En promedio, la mayoría de las especies existen alrededor de un millón de años, aunque algunas persisten por mucho más tiempo. Un reciente estudio publicado en Scientific Reports por paleontólogos del Instituto Smithsonian de Investigaciones Tropicales en Panamá (STRI) muestra que las especies jóvenes pueden aprovechar las nuevas oportunidades más fácilmente que las especies más viejas: una pista de que tal vez las especies más viejas están ligadas a un modo de vida establecido.

610 palabras
Ciencia  PANAMÁ 23/07/2018

First report of stone tool use by Cebus Monkeys

White-faced capuchin monkeys in Panama’s Coiba National Park habitually use hammer and anvil stones, according to visiting scientists at the Smithsonian Tropical Research Institute (STRI)

White-faced capuchin monkeys in Panama’s Coiba National Park habitually use hammer and anvil stones to break hermit crab shells, snail shells, coconuts and other food items, according to visiting scientists at the Smithsonian Tropical Research Institute (STRI). This is the first report of habitual stone-tool use by Cebus monkeys.

766 palabras
Ciencia  PANAMÁ 19/07/2018

Los monos Cebus también usan habitualmente herramientas de piedra

Así lo evidencia, por primera vez, un estudio del Instituto Smithsonian de Investigaciones Tropicales (STRI)

Según científicos visitantes del Instituto Smithsonian de Investigaciones Tropicales (STRI), los monos capuchinos en el Parque Nacional Coiba en Panamá habitualmente usan piedras para romper caparazones de cangrejos ermitaños, caracoles, cocos y otros alimentos. Este es el primer informe del uso habitual de herramientas de piedra por los monos Cebus.

911 palabras
Ciencia  PANAMÁ 22/05/2018

Seeking seabird sanctuary

Seabird studies on uninhabited tropical island may lead to island’s protection

Isla Boná in the Gulf of Panama is an understudied breeding ground for thousands of tropical seabirds. Marine biologist Héctor Guzmán’s newest research program will contribute to understanding their ecology and the conservation of the island for birds and birders alike.

281 palabras
Ciencia  PANAMÁ 09/05/2018

Algunas especies de ranas se están recuperando en América Central

Un estudio encabezado por el Centro Médico de la Universidad de Vanderbilt sugiere que las defensas antimicrobianas producidas por la piel de algunas ranas han mejorado desde que se iniciara la epidemia por ‘B. dendrobatidis’

Aunque las poblaciones de ranas han ido en declive en todo el mundo en los últimos 40 años, ahora un nuevo estudio ha evidenciado que algunas especies presentes en América Central se están recuperando. Al parecer, estas especies tienen mejores defensas contra ‘Batrachochytrium dendrobatidis’, un hongo letal que amenaza a la población mundial de anfibios.

558 palabras
Ciencia  PANAMÁ 07/05/2018

Whale shark logs longest-recorded trans-Pacific migration

Genetic studies show that whale sharks across the globe are closely related, indicating that they must travel long distances to mate

Little is known about the world's largest living fish, gentle giants reaching 12 meters (40 feet) in length. Researchers from the Smithsonian Tropical Research Institute (STRI) and colleagues tracked a female whale shark from the eastern Pacific to the western Indo-Pacific for 20,142 kilometers (more than 12,000 miles), the longest whale shark migration route ever recorded.

868 palabras
Ciencia  PANAMÁ 17/04/2018

La historia de cómo los mosquitos Aedes invadieron el istmo de Panamá

Conocer estos datos tiene importantes implicaciones para el control de estos mosquitos y, en último término, para las enfermedades que transmiten

Según un estudio publicado en la revista ‘PLOS One’ por científicos del Instituto Smithsonian de Investigaciones Tropicales (STRI) y del INDICASAT, un instituto de investigación gubernamental panameño, los mosquitos del género Aedes, principales vectores de virus peligrosos como la fiebre amarilla, el chikungunya o el zika, invadieron las Américas en múltiples ocasiones, por tierra y por mar.

543 palabras
Ciencia  PANAMÁ 16/04/2018

Tracking aedes mosquito invasions in Panama

STRI/DICYT Mosquitoes in the genus Aedes, which can carry dangerous viruses causing yellow fever, chikungunya and Zika, invaded the crossroads of the Americas multiple times, by land and by sea.

976 palabras
Ciencia  PANAMÁ 20/03/2018

How do natural and human-discharged nutrient pulses impact tropical marine ecosystems?

The biggest nutrient injections into the Gulf of Panama come in two different forms. One happens every dry season when trade winds push surface water away from the Pacific coast, creating a vacuum that sucks cold, nitrogen-rich water from the depths to the surface. The other happens year-round as agricultural runoff and urban sewage gush into streams and rivers.

495 palabras
Ciencia  PANAMÁ 15/03/2018

El nivel de cooperación entre los camarones caribeños del género Synalpheus se refleja en sus reinas

En la naturaleza, algunas especies exhiben ciertos comportamientos sociales complejos, denominados eusociales. En el mundo marino, este crustáceo es el único que los presenta

CGP/DICYT En las distintas especies de camarones del género Synalpheus, las reinas dedican mayor o menor energía a su capacidad de defensa o de reproducción en función del nivel de cooperación que exista en su colonia. Así lo apunta un estudio de investigadores norteamericanos de la Universidad de Duke, del Instituto de Ciencia Marina de Virginia, del Laboratorio Bigelow de Ciencias Oceánicas y de la red de Observatorios Marinos Tennenbaum publicado en ‘PLOS One’.

433 palabras
Ciencia  PANAMÁ 29/01/2018

New fractal-like soft coral species discovered in Panama and Costa Rica

Panama’s Coiba National Park continues to yield new surprises

What animal can live to be thousands of years old, is often mistaken for a plant, tolerates extreme conditions in cold, dark oceans to 3000 meters (almost 10,000 feet) below the surface and may die when it comes into contact with relatives? Scientists at the Smithsonian Tropical Research Institute (STRI) named three new species from this group of animals, the octocorals: Adelogorgia hannibalis, A. osculabunda and A. adusta, which they recently named in the journal Zootaxa.

749 palabras
Ciencia  PANAMÁ 29/01/2018

Nuevas especies de corales blandos fractales descubiertos en Panamá y Costa Rica

El Parque Nacional Coiba de Panamá continúa produciendo sorpresas

¿Qué animal puede vivir hasta los mil años, a menudo se confunde con una planta, tolera condiciones extremas en océanos fríos y oscuros a 3.000 metros (casi 10.000 pies) bajo el agua y puede morir cuando entra en contacto con parientes? Científicos del Instituto Smithsonian de Investigaciones Tropicales (STRI) nombraron tres nuevas especies de este grupo de animales, los octocorales: Adelogorgia hannibalis, A. osculabunda y A. adusta, que recientemente nombraron en la revista Zootaxa.

805 palabras
Ciencia  PANAMÁ 13/12/2017

Sumatran tigers cling to survival in fragmented forests

The study, published in the journal 'Nature Communications', was funded by the National Geographic Society

A research expedition tracked endangered tigers through the Sumatran jungles for a year and found tigers are clinging to survival in low density populations. Their findings have renewed fears about the possible extinction of the elusive predators.

316 palabras